Wednesday, March 28, 2012

[Warkah Buat Mak]

Assalamualaikum

Mak,
Anak mak yang ini kini anak rantau
Tegar melangkah demi secangkir ilmu
Walau bersarang sejuta rindu padamu
Langkahan tetap kugagahi
Demi nasib untuk ku bela

Mak,
Anak mak yang ini dulunya
Acap kali mengguris hatimu
Entah berapa juta torehan luka pada hatimu
Kerana bicaraku yang melampaui batas

Mak,
Aku sujud pada kakimu
Mohon ampun atas khilaf yang tak terhitung
Mak,
Aku mahu kembali pada dakapanmu
Merawat segala pedih hatimu
Mengukir senyum pada bibirmu
Kerana aku benar menyayangimu,mak

Mak,
Andai mampu aku jerit pada dunia
Aku mahu bilang berulang kali
Aku sayang mak
Sampai syurga

Mak,
Aku mahu jadi anakmu
Yang setia di sisimu saat sukar dan senangmu
Aku mahu jadi anakmu
Yang tetap di sampingmu saat akhir hidupmu
Aku mahu jadi anakmu
Yang memandi mengafankan tubuh kakumu kelak
Aku mahu jadi anakmu
Yang menadah tangan berdoa agar kuburmu diterangi cahaya
Aku mahu jadi anakmu
Yang memimpin tanganmu ke syurga
Aku mahu jadi anakmu
Yang berkasih sayang denganmu di taman syurga
Kelak..insyaAllah

Mak,
Andai aku pergi dulu sebelummu
Aku mahu jadi anakmu
Yang sudah melunaskan segala tanggungjawabku padamu
Aku mahu jadi anakmu
Yang mana pemergianku tidak diratapi
kerana perginya aku bertemu Allah Yang Memilikiku
Aku mahu jadi anakmu
Yang terbaik sebelum akhir hayatku

Mak,
Warkah ini mungkin tidak kamu baca
Tapi mak,
Ingin aku katakan
Anakmu yang ini
Sedang menjadi anak yang mampu dibanggakan mak
Sedang menjadi anak yang membawa sinar Islam dalam keluarga
InsyaAllah..

Jika dihitung pengorbananmu,
pastinya akan aku lelah terduduk
kerana terlalu banyak bahagiamu yang kau korbankan
untuk anak-anakmu
Mak, peluk cium dari anakmu
Yang berada di perantauan
Terlalu merinduimu
Walau tak mampuku luah dengan kata

Aku ingin bersamamu mak
Di dunia
bahkan
di syurga yang kekal abadi


Salam sayang buat mak,
Zahirah
280312
Anakmu di Beijing

No comments: