Sunday, March 25, 2012

Jatuh Bangun Mencari Cahaya

Alhamdulillah.
Masih diberi peluang bernafas dan menconteng dinding hati ini.
Allah masih memberi ruang untuk mencari cahaya.
Untuk kamu juga.


Mencari cahaya itu tidak semudah disangka
Kerana cahaya itu Allah yang pegang
Mahu cari itu perlu dekati DIA
Tawan hati-Nya

Firman Allah: “Sesungguhnya engkau (Muhammad) tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang kamu kasih tetapi hanya Allah akan memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia kehendaki.” 
(Surah Al-Qasas ayat 56) 

Aku mencari cahaya itu
Tapi selalu juga aku samar
Lalu jatuh tersungkur
Meraba dalam kelam
Mencari cahaya

Ketika aku lelah mencari
Allah datangkan cahaya tidak semena-mena
Merenggut rasa jahiliyah dalam hati
Menempatkan rasa kekosongan pada jiwa
Allah masih mahu aku berusaha

DIA beri rasa kosong, rasa sepi
Agar aku cari DIA untuk isi lompong itu
Tapi benar sukar
Sukar untuk memastikan kualiti pencarian
Cahaya itu akhirnya malap kembali

Tapi jangan pernah berhenti berusaha
Cahaya itu ada di sudut hati
Cuma perlu teroka hati
Usaha yang termampu

Dan jatuh bangun aku
Dalam pencarian cahaya
Hanya aku dan Allah tahu kepedihannya
Maafkan aku sahabat
Kerana tika ini aku sedang mencari
Terkurang masa untuk melakar bahagia kalian

No comments: