Wednesday, March 7, 2012

Sudah Banyak Yang Allah Bagi

Kita buka mata hati dan tadabbur alam ini
Adakah kita nampak Allah di setiap penjuru?
Mungkin ada yang dengan zuhudnya mampu melihat kebesaranNya..
Sedang masih ada yang bongkak memandang langit
Tidak nampak kebesaranNya

Aku berjalan meneliti alam
Walau keseorangan tapi aku rasa Allah itu dekat
Aku pandang sekeliling, cuba untuk memahami ciptaanNya
Aku lihat seorang wanita pertengahan umurnya
Cantik.
Kelihatan sempurna.
Wajahnya sangat bahagia.
Senyumannya nampak bangga.
Tapi.
Lihat kakinya.
Saat dia menapak.
Terhencut-hencut.
Allah.
Air mata aku mengalir.
Bukan kerana kasihan dengannya
Tapi kerana aku jarang sekali mensyukuri nikmatnya.
Dia mampu bangga dengan diri,senyum bahagia walau tidak sempurna fizikal
Sedang aku, sempurna belaka.
Tapi, mahu senyum kadang payah,
Apabila masalah melanda, lemah longlai saja.
Aku dan dia sama saja.
Hamba Allah yang dilahirkan untuk memakmurkan alam.
Tapi kenapa berbeza personaliti?
Sendiri jawab wahai diri

Tadabbur alam tak akan pernah berhenti
Setiap langkahan pasti akan merasai perasaan yang berbeza
Melihat ragam melihat alam
Dicipta berbeza oleh Allah pasti bersebab
Kaji selagi mampu tetapi perlu terima dengan hati terbuka


Yang hidup pasti akan mati. Yang berbeza cuma giliran masa untuk pergi bertemu DIA bersatu dengan tanah. Terkilan kerana tak ada di sisi atuk saat dia menutup mata selamanya. Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah S.W.T. tiada manusia yang akan terlepas daripada sakaratulmaut. Sedih tetap sedih. Tapi perlu direlakan jua pemergian arwah kerana dia sudah dipanggil Yang Maha Pencipta. Tugas aku hanya berdoa agar diampunkan dosa arwah kerana telah terputus semua perkara apabila mati kecuali amal soleh, sedekah dan doa anak yg soleh.. Cuba untuk menjadi cucu yang soleh utk arwah. Hati aku sedih tapi telah aku berjanji dengan seorang sahabat.. Sadness will never erase my smile..!

No comments: