Monday, February 6, 2012

Mengajar Bicara Mencoret Kalam

Wadah ini sudah agak lama aku tinggalkan
Mujur masih belum bersawang
Mungkin sudah tidak segar
Tapi akan kembali subur kelak

Bicara itu perlu diajar agar ia tidak reti menipu
Kalam itu perlu dicoret agar terluah setiap kata

bicara itu perlu yang baik sahaja
jika tidak, lebih baik diam
tapi kita manusia,
yang baik itu didiamkan
yang buruk itu dicanangkan
aku sedih kerana aku juga seringkali begitu
Butir bicara sang manusia
Kadang-kadang memberi kemanisan
Kadang-kadang juga menoreh luka pada hati

Bicara manusia itu, lebih bisa daripada segalanya
Mampu memutarbelitkan dunia hanya dengan kata
Mampu menjerat minda tunduk pada bicara

Kerana bicara bibir
Manusia hilang pertimbangan
Dosa bergelimpangan

Aku sedih sebagai salah seorang manusia
Hamba Allah yang juga sering lupa
bahawa bicara itu belati tajam
seringkali meluahkan kata yang berbaur fitnah
acap kali menutur bicara berbaur riak,dengki dan segalanya
Aku mohon ampun Ya Allah..Zat Yang Maha Agung
Jika bibirku tidak membawa aku ke syurga
kuncilah ia rapat-rapat


tulisan itu tidak perlu cantik
asalkan ia bersih
asalkan ia mencoret kisah yang terbaik
asalkan ia mampu memberi pengajaran

Kalam itu kadang-kadang sukar ditulis
Namun ia mampu menyebarkan rasa hati dengan sekata
Tulislah apa yang ada di hati
Cuma tulislah apa yang baik
Bukan dengan niat memburukkan pandangan 
orang yang membacanya

1 comment:

.rai.di.sini. said...

zahirah. tulisan awk mendalam. ;')