Sunday, December 25, 2011

Kembali Kenal Rasa Sayang

DIA...ALLAH S.W.T....
hantar aku ke bumi asing
untuk aku membina kembali rasa itu
mengenal kembali erti rasa sayang itu
merasai kembali kemanisan sebuah rasa itu

Perasaan sayang..
Yang dulu aku hanya kenal dasarnya
sayang buat Allah, Rasulullah, ibu bapa, keluarga, sahabat
takrif sayang bagiku hanya mencakupi ruang lingkup kecil
namun, tiada kemanisan daripada rasa itu

Bahagian bumi yang aku jejaki sekarang
menjadi saksi aku kembali mencambah rasa
menyemai ilmu duniawi dan ukhrawi
membaja iman di dada
menuai ibadah dalam peradaban tingkah

Di sini..aku kenali apa itu usrah
Di sini..aku kenali apa itu dakwah
Apa itu tarbiyyah
Apa itu mutarobbi serta murobbi
Di sini jua..aku kenali apa itu rasa kemanisan punya DIA

Hadiah pertama buat usrahku
Mungkin ia biasa tapi kemanisan usrah itu menjadikan hadiah ini begitu bermakna
Dalam 'bulatan gembira' ini akan aku cambahkan rasa sayang antara kami
Kukuhkan ukhwah agar tidak kami terlepas walau seorang pun
dalam perjalanan kami mengejar syurgaNya
Pimpinan itu mungkin memeritkan
Tapi para murobbi kami tidaklah menjanjikan perjalanan itu mudah
Tapi mereka ada untuk kami

Terima kasih Allah...
kerana KAU tempatkan aku di sini
untuk mencari rasa yang hilang
menjadikan aku manusia terpilih
untuk mengejar redhaMu

Aku kembali kenal rasa sayang
Buat semua di sekelilingku
Walau sahabat tak punya ikatan darah
tapi rasa sayang itu hadir dalam diriku
sayang kerana Allah
membenih risau jika sahabat dalam kegusaran
menerbit rasa prihatin jika sahabat dalam kesedihan
saling mengingatkan
mahu lakarkan lagi sayang itu
mahu cambahkan lagi rindu itu

Buat pertama kali jua
Rasa bahagia apabila sahabat bahagia
Rasa gembira apabila dapat berkumpul bersama
Rasa terharu apabila saling berpelukan
Rasa sayu apabila mahu melepaskan

Di sini rasa itu bercambah...
Di sini rasa itu aku kenal kembali..
Di sini rasa itu seolah satu nikmat yg termanis..
Rasa sayang..sayang yang diredhai..InsyaAllah..
Sayang buat kalian para murobbi,mutarobbi..

kak Syafiqah, kak Ada, kak Fiqah, kak Muni, kak Raihan, kak Najah, kak Zati
wahai murobbiku..kalian teruslah bimbing kami..
moga sabar dengan kami yang merangkak

sahabat2ku...
terlalu ramai untuk ditekan aksara papan kekunci ini
sayang kalian selamanya

hadiah dia...
bikin air mata menitis..
thanks tau...


sama-sama kita cambah rasa sayang
tapi biar dalam redhaNya..

1 comment:

w669 said...

Kasih sayang yang Allah kurniakan ini hanyalah 1% kasih sayangNYA yang dicmpakkan kebumi..bayangkan lah betapa besarnya kasih sayang Allah..<3 kamu sahabatku..