Friday, January 18, 2013

Sabar.Redha.Tawakal

Siapa di hujung sudut itu?
Terduduk lesu memandang dinding
Terdiam bisu menunduk lantai
Terperuk lemah memendam rasa

Ya, akulah di hujung sudut itu
Bukan lesu kerana mengalah
Tetapi kerana mahu mencari kerehatan
Setelah penat keringat diperah

Ya, akulah di hujung sudut itu
Bukan bisu kerana menyerah
Tetapi kerana mahu mencari kesabaran
Setelah lama melayan kerenah

Dan ya, akulah di hujung sudut itu
Bukan lemah kerana amarah
Tetapi kerana mahu mencari penyelesaian
Setelah bertubi dugaan menyergah

Ya, itu aku,
Aku tidak mengalah,
Jauh sekali melarikan diri,
Tapi aku sedang melatih diri untuk tabah,
Melatih diri untuk sabar,
Mendidik diri untuk redha,
Mengajar diri untuk tawakal.

Musibah itu,
Kepayahan itu,
Kesedihan itu,
Kepenatan itu,
Kekosongan itu,
Semuanya Allah yang hantar,
Kerana DIA sayang hambaNya.

Nikmat itu,
Kebahagiaan itu,
Kekayaan itu,
Kejayaan itu,
Kerehatan itu,
Kebasahan itu,
Semuanya Allah juga yang kirim,
Kerana DIA sayang hambaNya.

"Dan aku di jejak tanah air, diuji dengan nikmat dan musibah
Yang berterusan menguji sabarnya aku, redhanya aku, tawakalnya aku
Yang berterusan menguji cintanya aku, sayangnya aku, ikhlasnya aku
Dan sekarang, perlahan-lahan aku letakkan diri aku sebagai petualang dan pejuang di medan ini
Kerana aku tahu kepayahan sekarang inilah,
Yang akan menjadi harta bernilai aku,
Modal untuk aku beli cinta Allah,
Modal untuk aku suburkan cinta pada Rasulullah.
Dan bayaran untuk aku beli tiket syurga,
yang bukannya sesen dua."

P/S dan menjaga mak adalah anugerah Allah untuk aku. Tika ini aku sedang melatih sabar, mendidik hati agar tiada amarah, mengajar diri untuk memperbaharui niat tiap hari, mencari kebasahan.
Ya, tika ini memang penat tapi aku harap kepenatan dunia, menjadi kerehatan akhirat.
Moga Allah beri mak kekuatan dan terus beri kesabaran padanya untuk hadapi sakitnya.

DUNIA TIDAK PERNAH MEMINTA MANUSIA UNTUK MENJUNJUNGNYA
AKHIRAT TIDAK PERNAH MEMINTA UNTUK MEMBIMBITNYA
TAPI... MANUSIA HARUS!
MENJUNJUNG AKHIRAT, MEMBIMBIT DUNIA
APABILA GOYAH AKHIRAT DALAM JUNJUNGAN,
LEPASKAN DUNIA UNTUK MENYOKONG AKHIRAT.




No comments: