Monday, May 7, 2012

Manusia dan Alam

Bismillahirrahmanirrahim..

Bunga yang indah mekarnya tetap tunduk pada
YANG MAHA SATU
Harumnya memberi ketenangan tetap
berzikir padaNYA
Bunga yang warnanya memukau pandang
tetap kenal siapa PENCIPTAnya

malu kerana aku manusia
yang diberi akal tapi tak mampu berfikir
malu kerana aku manusia
yang diberi pilihan tapi sering khilaf

Dia makhluk Allah..
haiwan yang comel
tingkahnya kadang-kadang buat manusia
seperti aku tergelak sendiri
perilakunya juga bisa bikin aku
berfikir sejenak
diamnya dia, lincahnya dia, comelnya dia
tapi kita tidak tahu
dalam tingkahnya itu
tak pernah berhenti dia berzikir padaNYA
mungkin zikirnya dia lebih daripada kita

malu kerana aku punya bibir
tapi bukan selalu mahu memujiNYA
:'(

selak surah Al-Jumu'ah
"apa yang ada di langit dan di bumi sentiasa bertasbih kepada Allah"
sebenarnya,orang yang bertasbih merupakan golongan majoriti
kerana seluruh alam bertasbih kepadaNYA
yang enggan itulah minoriti
dan aku..??
golongan manakah?
tepuk dada...sedih

"Perumpamaan orang yang diberi tugas membawa Taurat, 
kemudian mereka tidak membawanya (mengamalkannya) 
adalah seperti keldai yang membawa kitab-kitab yang tebal."
aku juga manusia yang diberi tanggungjawab membawa al-Quran
kita semua bertanggungjawab ke atasnya
tapi adakah kita sudah membawanya?
sudah selesai tugas kita?
dan aku..
aku belum selesai
mahu menggalasnya sudah terkapai jatuh

MANUSIA DAN ALAM
semuanya milik Allah.
berteleku sujud seharusnya hanya pada Allah.
tapi kenapa sering saja Ilah kita bukan semata-mata Allah.
Gerun,takut kerana tanpa sedar mungkin Ilah aku bukan hanya DIA
mengapa begitu jadinya?
Ya Allah
tariklah hati aku kembali ke jalanMU
:'(

Surah Al-Jumuah
tadabur lah ia dalam kamu sedang dikelilingi alam
pasti kamu akan temui ibrahnya

No comments: