Thursday, July 19, 2012

Melihat Hati Sendiri

Hati itu kadang-kadang berdetak
Mencari ruang untuk bernafas
dari lumpur hitam yang menyesakkan
mahu mencari lubang-lubang halus untuk udara yang bersih
tapi hati itu diikat ketat.
ditusuk tajam dengan pisau jahiliyah diri
Sakit tapi tak mampu lepas
Sesak tapi tak mampu berhembus

Hati itu sifatnya lemah pada asal
Hanya peminjamnya mampu menguatkan hati itu
Hati itu punya banyak rasa
Di situlah bersemadinya cinta sayang rindu kasih simpati
Di takuk itu juga tertanamnya benci dengki hasad riak sombong
Hati itu Allah pegang bak kata orang
tapi aku kata suka-suka
hati itu memang Allah pegang tapi
manusia menentukan keras lembut hati
Kadang-kadang Allah dah tunjuk jalan
tapi manusia sengaja kaburkan.

Ramadan. Bulan keberkatan.
Bulan peluang untuk aku bernafas sedikit bersih.
Aku sedang cuba tengok hati sendiri
Mampu atau tidak aku tahan dengan jahiliyah bodoh kotor
Nak lari tapi aku jenis suka hadapi.
Itu aku tapi kamu.
Kita lain.

Kami berjalan bersama. Memandang alam dengan lensa ukhuwah kami.




Alam itu indah dan keseronokan itu akan dapat kita rasai bersama sahabat tersayang.
Dan aku. Sedikit sebanyak mampu menilik hati melalui perjalanan kami.
Semoga dapat meluaskan lagi lensa kehidupan bersama mereka.
Adahanz dan Raihan. Kalian osem!

No comments: